Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, że od 1 listopada 2024 roku lista odcinków dróg objętych opłatami zostanie poszerzona. Po raz pierwszy od 2017 roku, gdy ostatnio rozszerzano system, kolejne trasy znajdą się w zasięgu e-Toll. Na liście znajduje się ursynowski odcinek trasy ekspresowej S2, znany jako Południowa Obwodnica Warszawy. Odcinek ten obejmuje tunel pod Ursynowem, łącząc węzły Puławska i Lubelska.
Kierowcy będą musieli również zapłacić za przejazd autostradą A2 na odcinku od węzła Lubelska do Choszczówki Dębskiej, a także ekspresówką S7 na wybranych nowych odcinkach. Choć na razie opłaty na S7 nie dotyczą tras w rejonie Warszawy, lista obejmuje odcinki od węzła Żuław Zachód do Elbląga Zachód, oraz inne kluczowe fragmenty trasy w różnych częściach Polski.
Rozszerzenie systemu e-Toll ma na celu zwiększenie wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg szybkiego ruchu. Rząd przewiduje, że zmiany te przyniosą dodatkowe 1,2 miliarda złotych rocznie.
Jednakże, w ramach rekompensaty za nowe opłaty, ministerstwo planuje znieść opłaty na niektórych starych odcinkach dróg krajowych, które zostały zastąpione przez nowe trasy ekspresowe. Obejmie to m.in. byłą drogę krajową nr 6 oraz odcinki DK7, DK10 i DK18.
Koszt przejazdu będzie zależny od kategorii pojazdu oraz jego klasy ekologicznej. Opłaty za kilometr wahają się od kilkunastu do kilkudziesięciu groszy, co może znacząco wpłynąć na budżety firm transportowych oraz przewoźników autobusowych.
Odcinek ursynowski to w znacznej części tunel komunikacyjny, biegnący na odcinku ponad 2 kilometrów pod 150 - tysięcznym miastem. Trasa początkowo naziemna, rozpoczynająca się od Węzła Puławska i głównych zjazdów i wjazdów związanych z przedłużoną ul. Gandhi, schodzi pod ziemię na wysokości ulicy Polskie Drogi. Po pokonaniu odcinka podziemnego, w tym najtrudniejszego fragmentu, jakim jest przejście tunelu pod funkcjonującą nieprzerwanie linią metra, wylot znajdzie się na skarpie ursynowskiej, tuż przy stajniach SGGW za ul. Nowoursynowską.
Tunel o długości ok. 2,3 km jest najdłuższym tunelem w Polsce. Każda z dwóch jezdni ma szerokości ok. 14,5 metra, po trzy pasy ruchu i pas awaryjny o szerokości około 3,75 metra.