Zawieszenie wuzetek – zamrożenie inwestycji w Warszawie
Zgodnie z ustawą uchwaloną przez Sejm z inicjatywy posłów Koalicji Obywatelskiej, nowelizacja przepisów zmienia dotychczasowe zasady planowania przestrzennego w rejonach lotniska. W marcu 2024 roku, po serii wyroków sądów administracyjnych, Urząd Miasta Warszawy wstrzymał wszystkie postępowania dotyczące wydawania decyzji o warunkach zabudowy (wuzetek) na terenach objętych planem generalnym. Na skutek tego, cała Warszawa, a szczególnie Ursynów, znalazła się w sytuacji inwestycyjnego „zamrożenia”. W praktyce oznaczało to, że nie można było realizować nowych inwestycji ani remontów na wielu terenach w stolicy.
Szczególnie dotknięci byli mieszkańcy Zielonego Ursynowa, który nie posiadał miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W tej sytuacji, każdy projekt budowlany wymagał uzyskania decyzji o warunkach zabudowy, która była zawieszona na terenach objętych planem generalnym. Mieszkańcy tego rejonu, obawiając się dalszego opóźnienia rozwoju, wielokrotnie protestowali przeciwko wstrzymaniu wydawania wuzetek. „Nie godzimy się, aby teren Zielonego Ursynowa był wyłączony z rozwoju. Chcemy inwestycji i rozwoju” – mówiła Elżbieta Strzelecka, przedstawicielka mieszkańców Zielonego Ursynowa.
Z kolei mieszkańcy Wysokiego Ursynowa, czyli części dzielnicy z już gęsto zabudowaną infrastrukturą, zyskali chwilową ulgę. Na terenach tej części miasta wstrzymano również postępowania związane z wydawaniem warunków zabudowy dla nowych inwestycji, co dotyczyło takich kontrowersyjnych projektów jak budowa bloków mieszkalnych przy ul. Dembowskiego.
Nowelizacja ustawy – szansa na ożywienie inwestycji
Nowelizacja Prawa Lotniczego, która została podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę, wprowadza zmiany w przepisach dotyczących obszarów objętych planem generalnym lotniska Chopina. Znosi ona przepis, który do tej pory uniemożliwiał rozpoczęcie budowy na takich terenach bez zatwierdzonego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Nowe przepisy umożliwiają ponowne wydawanie decyzji o warunkach zabudowy, ale wymagać będą one uzgodnienia z prezesem Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Oznacza to, że choć droga do uzyskania zgody na budowę czy remont będzie nieco dłuższa, to inwestycje nie będą już całkowicie blokowane.