Uruchomienie tak nowoczesnej inwestycji umożliwi znacząco zwiększyć moce produkcyjne niezbędne do zaspokojenia systematycznie rosnących zamówień na wytwarzane kabiny i inne elementy dźwigowe, ale także poprawę jakości oraz rozszerzenie asortymentu wyrobów.
Nowo otwarty zakład posiada około 3000m2 powierzchni i składa się z części produkcyjnej, magazynowej, socjalnej i biurowej. Część produkcyjna wyposażona jest w najnowszej generacji maszyny do obróbki blach jak:
– laser do cięcia blachy o grubości do 20 mm wraz z automatycznym podajnikiem, umożliwiającym produkcję bez obsługową,
– lasero-wykrawarka do cięcia i wykrawania skomplikowanych kształtów
– krawędziarka do gięcia blach o długości do 3 m i gilotyna do cięcia metali.
Ponadto zakład wyposażony jest w malarnię do pokrywania powierzchni elementów metodą „mokrą”, która spełnia wszelkie wymagania dotyczące ochrony środowiska i BHP. Malarnia wyprodukowała i zainstalowała krajowa firma z sąsiedniego Ustanowa.
W zakładzie znajduje się również spawalnia wyposażona w agregaty spawalnicze oraz filtry, wyciągi i nawiewy do oczyszczania powietrza.
Dotychczas produkcja mechaniki dźwigowej odbywała się w obiekcie magazynowo-biurowym w Konstancinie-Jeziornej, ale zbyt mała działka o powierzchni 1400m2, uniemożliwiała rozbudowę. Podobna sytuacja wystąpiła w użytkowanym od ponad dwudziestu lat pawilonie po dawnej Laminie w Piasecznie. Obiekty te bobrze przyczyniły się do rozwoju spółki i mimo świetnych lokalizacji wyczerpały swój potencjał, z powodu baraku możliwości rozbudowy.
Dlatego też, aby zapewnić dalszy rozwój Spółki zdecydowano się na budowę od podstaw nowej siedziby, która pomieści pod jednym dachem wszelkie potrzeby lokalowe Spółki. W tym celu zakupiona została działka inwestycyjna o powierzchni czterech hektarów w miejscowości Łubna (między Konstancinem, a Baniochą). Nowa siedziba posiada gorszą lokalizację i utrudni pracownikom dojazdy do pracy ale wyposażona jest we wszystkie media oraz dobre drogi dojazdowe. Ponadto nie koliduje z żadnymi ograniczeniami środowiskowymi i mieszkalnymi, ponieważ znajduje się na terenie przeznaczonym pod budowę obiektów przemysłowych i usługowych. Spółka planuje rozbudowę inwestycji, aby zaspokoić wszystkie potrzeby lokalowe. Przedsięwzięcie realizowane będzie etapami, ze względu na ograniczone środki finansowe oraz w celu uniknięcia kumulacji robót i etapu wyposażania, mogących zakłócić normalny cykl funkcjonowania.
Harmonogram realizacji inwestycji przedstawia się następująco:
1. Dział produkcji mechaniki dźwigowej (zrealizowany w latach 2023-2024).
2. Magazyn wysokiego składowania (realizacja w latach 2025-2026).
3. Biurowiec wraz z lokalami na produkcję sterowań (realizacja w latach 2026-2027).
Dotychczas użytkowane lokale przy ul. Surowieckiego 12 na Ursynowie, nadal pozostaną główną siedzibą dla usług konserwacji dźwigów, ponieważ ekspozytury i pracownicy konserwacji muszą znajdować się możliwie blisko obsługiwanych rejonów.
Zakład mechaniki produkuje szeroki asortyment elementów dźwigowych, począwszy od dużych elementów takich jak: ramy kabinowe i przeciwwagowe oraz kompletne kabiny, a także różnego rodzaju obudowy do aparatur sterowych i szeroką gamę wsporników i uchwytów.
Najważniejszym wyrobem są kabiny z oczywistych względów, gdyż stanowią główne kryterium oceny jakości produktu przez klientów. Są wykonane z precyzją i starannością, aby sprostać oczekiwaniom zamawiających, zarówno pod względem funkcjonalności jak również estetycznym.
Współpraca z koncernem skandynawskim
Nowy zakład mechaniki, dzięki wyposażeniu w najnowszej generacji maszyny do obróbki blach i bogatemu wyposażeniu w urządzenia techniczne, umożliwia realizację zamówień bardzo skomplikowanych i specjalistycznych urządzeń dźwigowych. Potencjał produkcyjny i wysokie kwalifikacje pracowników, docenione zostały przez światowej klasy koncern skandynawski, działający na rynku globalnym. Z inicjatywy Koncernu nawiązana została nawiązana współpraca kooperacyjna. Głównym elementem kooperacji są zamówienia na produkcję kompletnych zestawów mechaniki dźwigowej przeznaczone do montowania na statkach, serwisujących morskie farmy wiatrowe. Realizacja zamówień od firmy działającej na rynku globalnym w segmencie dźwigów morskich jest olbrzymim wyzwaniem, ponieważ należy spełnić rygorystyczne wymagania międzynarodowych przepisów dotyczących konstrukcji elementów nośnych oraz zabezpieczeń antykorozyjnych. Każda partia wyprodukowanych urządzeń jest skrupulatnie sprawdzana przez przedstawicieli zamawiającego, a po akceptacji składowana w kontenery morskie, z zachowaniem wszelkich procedur wymaganych w tego rodzaju transporcie. Dotychczas zostało dostarczonych na wskazane adresy (najczęściej do portów azjatyckich) trzydzieści kompletnych zestawów mechaniki dźwigowej. Produkowanie dźwigów na statki jest niezwykle ważnym doświadczeniem dla Spółki oraz pracowników i przyczynia się do dalszego rozwoju, uzyskania nowych kompetencji, a także niebagatelnych wpływów finansowych.
Nowatorska budowa szybów windowych, zapoczątkowana przez Spółkę WINDA-WARSZAWA
Spółka WINDA-WARSZAWA oferuje nowatorskie rozwiązanie, które jest dużo tańsze i łatwiejsze w montażu oraz nie wymaga nakładów na konserwację i utrzymanie w czystości oszklonych ścian szybu. Zamiast szybu przeszklonego buduje szyb wykonany z prefabrykatów płyt betonowych ocieplonych wełną mineralną i obłożonych kolorowymi płytami z laminatu lub płytami włókno cementowymi.
Dobudowa szybów windowych – dzięki nowym rozwiązaniom technologicznym
Wyzwania związane z koniecznością poprawy mobilności osób starszych i z niepełnosprawnością stają się w polskim społeczeństwie coraz powszechniejsze. Rośnie świadomość o konieczności zapewnienia takim osobom warunków do przemieszczania się. Problem braku wind w budynkach mieszkalnych – szczególnie na starszych osiedlach – stanowi istotne wyzwanie architektoniczne i społeczne. Jest to szczególnie widoczne w blokach czteropiętrowych, które zostały zbudowane zgodnie z dawnymi przepisami, nie wymagającymi instalacji wind w budynkach o takiej liczbie kondygnacji. Proces dobudowy zewnętrznych szybów windowych napotyka na szereg trudności, począwszy od kwestii technicznych po regulacje prawne i ograniczenia architektoniczne.
Rodzaje konstrukcji szybów windowych
Proces dobudowy szybu windowego do istniejącego budynku to złożone przedsięwzięcie, które wymaga odpowiedniego planowania oraz doboru właściwej technologii. W zależności od warunków architektonicznych, przestrzennych i technicznych, istnieje możliwość zastosowania kilku rozwiązań konstrukcyjnych. Warto przeprowadzić profesjonalną analizę warunków technicznych, możliwości i potrzeb, aby dobrze wybrać technologię spośród dostępnych, następujących możliwości:
1. Szyb murowany – jest to tradycyjna i solidna konstrukcja, która często jest stosowana w przypadku niewysokich budynków. Murowany szyb cechuje się dużą trwałością oraz odpornością na uszkodzenia mechaniczne. Jednak jego budowa wiąże się z koniecznością ingerencji w strukturę budynku a realizacja trwa bardzo długo.
2. Szyb żelbetowy – jest to również trwała, solidna konstrukcja, jednak częściej stosowana przy modernizacji większych obiektów, takich jak bloki wielokondygnacyjne.
3. Konstrukcja stalowa – rozwiązanie to jest coraz bardziej popularne w Polsce, głównie ze względu na niższe koszty utrzymania budowy, mniejszą ingerencję w strukturę budynku oraz możliwość wyboru szerokiej gamy wykończenia. Konstrukcja stalowa jest zatem szybka do zmontowania, lekka i łatwa w adaptacji do różnych przestrzeni.
Stara sprawdzona technologia w nowym wykonaniu
Firma Winda-Warszawa Sp. z o.o. jako pierwsza w Polsce dobudowała szyb dźwigowy w technologii prefabrykowanej. Nawiązała współpracę ze specjalistami tej techniki i wykonała całą inwestycję w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.
Czas montażu ścian szybu dla dźwigu czteroprzystankowego trwał 2 dni.
Dla porównania, tradycyjna budowa szybu to okres 4-6 tygodni. Prefabrykaty pozwalają ograniczyć znacząco koszty i czas realizacji co było dotychczas niemożliwe. Przy wsparciu inwestycji dotacjami, możliwa stanie się dostępność wind dla mniej zamożnych.
Prefabrykacja to metoda produkcji rozwijana, od kilkudziesięciu lat z powodzeniem stosowana w krajach wysokorozwiniętych. Jedną z głównych zalet technologii prefabrykowanej jest wysoka precyzja wykonania – elementy są produkowane zgodnie z dokładnymi specyfikacjami, co zapewnia większą dokładność niż w przypadku tradycyjnych technologii. Istnieje możliwość wykonania przeszklonej ścian bez utraty sztywności całej konstrukcji.
Doświadczenia nabyte przez firmę Winda -Warszawa Sp. z o.o. przy przebudowach i dobudowach szybów jest bardzo duże. Portfolio wykonanych realizacji jest różnorodne, od bardzo prostych inwestycji budowlanych, przez skomplikowane przebudowy szybów w istniejących budynkach, na obiektach szpitalnych i zabytkowych kończąc. W połączeniu z olbrzymim doświadczeniem w modernizacjach dźwigów, Spółka jest w stanie przebudować szyb i dostosować istniejącą windę dowolnego producenta do obsługi dodatkowego przystanku (w miejscu obecnej maszynowni lub w dawnym pomieszczeniu śmietnikowym). Likwidacja barier architektonicznych to jedno z największych wyzwań jakie wyznaczyło sobie przedsiębiorstwo. Jest to powód do dumy zarówno wśród pracowników jak i dla zarządu firmy.
Strategia działania Spółki zawarta w jej umowie
Priorytetami Spółki są:
– partnerskie relacje z klientami i ich zadowolenie,
– koleżeńskie stosunki wśród załogi oraz stwarzanie warunków do indywidualnego rozwoju osobowości,
– wypracowywanie godziwych zysków, a nie ich maksymalizacja,
– dbanie o systematyczny rozwój i gromadzenie środków finansowych na inwestycje rozwojowe,
– zachowanie pełnej niezależności gospodarczej i finansowej.
WINDA-WARSZAWA realizuje usługi i produkcję
Spółka specjalizuje się w świadczeniu usług konserwacji i modernizacji dźwigów dowolnych typów oraz systematycznie rozwija swój potencjał usługowy i wytwórczy. Dzięki temu osiągnęła wiodącą pozycje w branży dźwigowej w Polsce, wśród firm z całkowicie polskim kapitałem. Potwierdzeniem tego jest systematycznie rosnąca liczba zamówień na usługi i produkcję.
Winda-Warszawa wyprodukowała lub zmodernizowała dotychczas 5805 dźwigów, które w większości polegały na zdemontowaniu istniejących urządzeń i zainstalowaniu całkowicie nowych.